Осмислення Реформації в протестантській історіографії ранньомодерного часу

Вікторія ЛЮБАЩЕНКО

Abstract


У статті аналізується зміст хроніки протестантського відомого діяча Речі Посполитої Анджея Венгерського “Слов’янська Реформація”, яка була видана в Амстердамі у 1679 р. Автор статті вважає, що у своєму розумінні сутності та історичної логіки Реформації Анджей Венгерський виходив з церковно-історичної концепції, яку запропонував видавничий колектив “Магдебурзьких центурій”. При цьому безумовним новаторством польського хроніста було бажання показати специфіку Реформації у Східній Європі, зокрема у регіоні католицько-православного пограниччя. Особливе знання надав Анджей Венгерський кириломефодіївській традиції слов’янських народів, яка мала у собі екуменічний потенціал. Ця традиція, а також спільні політичні і міжцерковні інтереси сприяли зближенню православних Київської Церкви з протестантами. Анджей Венгерський висвітлював події церковного життя у Речі Посполитій у контексті її важливих політичних і культурних процесів, показуючи їхній вплив на суспільно-культурне життя Рутенії. Автор статті проаналізував хроніку Анджея Венгерського в контексті осмислення феномену Реформації і різних моделей церковних реформ у Західній і Східній Європі, а також у Київській митрополії XVI–XVII ст.


Keywords


Анджей Венгерський; кирило-методіївська традиція слов’янських народів; Реформація; церковна реформа; Річ Посполита; Україна; Київська митрополія.

References


Використана література

Al-Naim Abdullahi Ahmed. Toward an Islamic Reformation: Civil Liberties, Human Rights, and International Law. New York: Syracuse University Press, 1990.

Baronius, Caesar. Annales Ecclesiastici a Christo nato ad annum 1198. Una Cum Critica Historico-Chronologica P. Ant. Pagii. 12 Vols. Roma: Congregation of the Oratory, 1588-1607.

Бедуэлл, Ги. История церкви Москва: Издательство “Христианская Россия”, 1996 [Beduell, Gi. Istoriia tserkvi. Moskva: Hristianskaia Rossiia, 1996].

Brambora, Josef. “Komenský a Andrzej Węgierski.” In Jan Amos Komenský a Polsko, 119-125. Praha: Academia, 1978.

Chynczewska-Hennel, Teresy. “Polityka stolicy Apostolskiej wobec unii i prawosławia w Rzeczypospolitej XVII wieku.” In Katolicyzm w Rosji i Prawosławie w Polsce (XI-XX w.), 124-133. Warszawa: Wyd. Upowszechnianie Nauki-Oświata «UN-O», 1997.

Colbus, Jean Claude. “Sebastian Francks Geschichts-um-schreibung: ein geistiger Bildersturm?” Revista de Historiografía 21 (2014): 151-169.

Дмитриев М.В. Между Римом и Царьградом. Генезис Брестской церковной унии 1595-1596 гг. Москва: Издательство Московского университета: 2003 [Dmitriev, M.V. Mezhdu Rimom i Tsargradom. Genezis Brestskoi tserkovnoi unii 1595-1596 gg. Moskva: Izdatelstvo Moskovskogo universiteta, 2003].

Die Reformation des Kaisers Sigmund. Die Este deutsche Reformschrift eines Laien vor Luther / Heinrich Werner. Berlin: Duncker, 1908 (text) // https://archive.org/stream/diereformationd00 sigmgoog#page/n7/mode/2up.

Доусон К.Г. Боги революции. Санкт-Петербург: Алейтейя, 2002 [Douson, K.G. Bogi revoliutsii. Sankt-Peterburg: Aleteia, 2002].

Евгений (митрополит). Описание Киевософийского собора и Киевской иерархии с присовокуплением разных граммат и выписок. Киев: В типографии Киево-Печерской Лавры, 1825 [Evgeniy (mitropolit). Opisanie Kievosofiiskogo sobora i Kievskoi ierarhii s prisovokupleniem raznykh grammat i vypisok. Kiev: V tipografii Kievo-Pecherskoy Lavry, 1825].

Faith, Medical Alchemy and Natural Philosophy: Johann Moriaen, Reformed Intelligencer, and the Hartlib Circle John T. YoungFaith, Medical Alchemy and Natural Philosophy: Johann Moriaen, Reformed Intelligencer, and the Hartlib Circle John T. Young History of Medicine in Context Aldershot. Hampshire: Ashgate, 1998.

Федорук Й. Міжнародна дипломатія і політика України 1654-1657. Львів: Вид-во ОО Василіян “Місіонер”, 1996 [Fedoruk, Y. Mizhnarodna dyplomatiia i polityka Ukraiiny 1654-1657. L’viv: Vyd-vo OO Vasyliian «Misioner», 1996].

Flacii, Matthiae Illyric. Catalogus testium Veritatis, Qui ante nostram aetatem reclamarunt Papae. Basileæ: Per Ioanem Oporinum, 1556.

Flacius, M. I., Wingandus, J., Judices, M., Fabrus, B. (etc.). Ecclesiastica historia, integram Ecclesiae Christi ideam [...] secundum singulas Centurias, perspicuo ordine complectens [...] ex vetustissimis historicis [...] congesta: Per aliquot studiosos et pios viros in urbe Magdeburgica. Basileæ: Per J. Oporinum 1559-1574. 13 Vol.

Флоровский, Георгий. Пути русского богословия. Киев: Путь к истине, 1991 [Florovskii, Georgii. Puti russkogo bogosloviia. Kiev: Put k istine, 1991].

Гарнак: Адольф. “Сущность христианства.” В Гарнак, Адольф. Раннее христианство, Т.1: 156-66. Москва: ООО “Издательство АСТ”; Харьков: “Фолио”, 2001 [Garnak, Adolf. “Suschnost khristianstva.” In Garnak, Adolf. Rannee khristianstvo, Vol. 1. Moskva: OOO «Izdatelstvo AST», Harkov: «Folio», 2001]: 156-166.

Gmiterek, H. “Andrzej Węgierski – nadbużański intelektualista z XVII w.” In Życiorysy w trzy kultury wpisane. Włodawskie biografie, 73-84. Radom: Radomskie Towarzystwo Naukowe; Włodawa: Muzeum Pojezierza Łęczyńsko-Włodawskiego, 2008.

Голубитский В.А. Дипломатическая история освободительной войны украинмкого народа 1648-1654 гг. Киев: Госполитиздат УССР, 1962 [Golobutskii, V. A. Diplomaticheskaia istoriia osvoboditelnoi voiny ukrainskogo naroda 1648-1654 gg. Kiev: Gospolitizdat USSR, 1962].

Грушевський, Михайло. “Хмельницький і Хмельниччина.” В Записки Наукового товариства ім. Т.Г. Шевченка, 23-24 (1898) [Hrushevs’kyy, Mykhailo. “Khmel’nyts’kyi i Khmel’nychchyna.” Zapysky Naukovoho Tovarystva im. T. H. Shevchenka, 23-24 (1898)]: 17-21.

Hryniewicz, W. Przeszlość zostawić Bogu. Unia i uniatyzm w perspektywie ekumenicznej. Opole: Wydawnictwo św. Krzyża, 1995.

Гудзяк Б. Криза і реформа: Київська митрополія, Царгородський патріархат і ґенеза Берестейської унії. Львів: Ін-т історії церкви Львівської богословської академії, 2000 [Hudzyak, B. Kryza i reforma: Kyyivs’ka mytropoliia, Tsarhorods’kyi patriarkhat i geneza Beresteis’koi unii. L’viv: In-t istorii tserkvy L’viv. bohoslovs’koi akademii, 2000].

Islamic Reformation In Islamic Threat Simplified. Coming to Grips with the Islamic Challenge //https://sites.google.com/site/islamicthreatsimplified/islamic-reformation.

Jansenius, Cornelius. Traduction d’un discours de la reformation de l’homme interieur: ou sont establis les veritables fondemens des vertus chrestiennes. Paris: Chez Pierre Le Petit, 1659.

Klápště, Jan. Proměna českých zemí ve středověku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005.

Krasinski, Valerian. Historical Sketch of the Rise, Progress and Decline of the Reformation in Poland. London: Printed for the author, and sold by Messr. Murray, 1838–1840. 2 Vol.

________. Lectures on the Religious History of the Slavonic Nations. London: Johnston and Hunter, 1850; 1869.

Krasiński, Waleryan. Zarys dziejów powstania i upadku reformacji w Polsce. Warszawa: Wydał ks. Jul. Bursche, 1903-1904. 2 t.

Komenského, Jana Amose. Krâtké dëjiny cirkve slovanské. Přeložil. J. Bidlo. Praha: Comenium, 1893.

Лебедев, А. П. “Два пионера церковно-исторической науки у нас и немногие сведения о жребиях и преемников.” Богословский вестник 5 (1907) [Lebedev, A. P. “Dva pionera tserkovno-istoricheskoi nauki u nas i nemnogie svedeniia o zhrebiiah ih preemnikov.” Bogoslovskii vestnik 5 (1907)]: 122-167.

Лебедев, А. П. Церковная историография в главных ее представителях с IV-го века до XX-го. Санкт-Петербург: Издание книгопродавца И. Л. Тузова [Lebedev, A. P. Tserkovnaia istoriografiia v glavnykh ee predstavitel’ah s IV-go veka do XX-go. Sankt-Peterburg: Izdanie knigoprodavtsa I. L. Tuzova, 2003].

Липинський, В’ячеслав. Україна на переломі 1657-1659: замітки до історії українського державного будівництва в XVII-ім столітті. Н’ю-Йорк: Накладом Видавництва Булава, 1954 [Lypyns’kyi, V’yacheslav. Ukraina na perelomi 1657-1659: zamitky do istorii ukrains’koho derzhavnoho budivnytstva v XVII-im stolitti. N’yu-York: Nakladom Vydavnytstva Bulava, 1954].

Любащенко, Вікторія. Історія протестантизмук в Україні. Київ, Поліс, 1996 [Lyubashchenko, Victoriya. Istoriia protestantyzmu v Ukraini. Kyiv: Polis, 1996].

Лютер, Мартин. “О рабстве воли”. В Эразм Роттердамский. Философс­кие произведения. Ответственный редактор В. В. Сокролов. Москва: Наука, 1986 [Liuter, Martin M. “O rabstve voli.” In Erazm Rotterdamskii. Filosofskie proizvedeniia. Otvetstvennyi redaktor V. V. Sokolov. Moskva: Nauka, 1986]: 290-545.

Малышевский И.И. Александрийский патриарх Мелетий Пигас и его участие в делах русской церкви. В 2-х томах. Киев: Типография Киево-Печерской лавры, 1872 [Malyishevskii, I. I. Aleksandriiskii patriarh Meletii Pigas i ego uchastie v delah russkoi tserkvi. 2 Vols. Kiev: Tipografiia Kievo-Pecherskoi lavry, 1872].

Melanthonis Philippi. “Epistola Dedicatoria.” In Chronicon Carionis Latine expositum et auctum multis et veteribus et recentibus Historis, in narrationibus rerum Graecarum, Germanicarum et Ecclesiasticarum, 32-42. Witebergae [Wittenberg]: Ex Officina Haeredum Georgii Rhauu, 1558.

Murdock, Graeme. Calvinism on the Frontier 1600-1660: International Calvinism and the Reformed Church in Hungary and Transylvania. New York: Oxford University Press, 2000.

Мицик Ю.А. “Київський патріархат у проектах Петра Могили.” Український історичний журнал 1 (2007) [Mytsyk, Yu. A. “Kyivs’kyi patriarkhat u proektakh Petra Mohyly.” Ukrayins’kyi istorychnyi zhurnal 1 (2007)]: 61-69.

Нагаєвський, Ісидор. Кирило-Методіївське християнство в Русі-Україні. Рим: ОО Василияни, 1954 [Nahayevs’kyy, Isydor. Kyrylo-Metodiivs’ke khrystyi­anstvo v Rusi-Ukraini. Rym: OO Vasyliiany, 1954].

Pánek, Jaroslav. “Andrzej Wegierski jako kaznodzieja włodawski i jego związki z Czechami. Wacław Urban. 2003.” Český časopis historický 102 (2004): 179-180.

Pekař, Josef. O smyslu českých dějin. Praha: Rozmluvy, 1990.

Плещинський А. “Кирило-мефодіївські традиції у середньовічній Чехії та ідеологія королівської влади Пшемисловичів.” Проблеми слов’янознавства 53 (2003) [Pleshchyns’kyy, A. “Kyrylo­mefodiivs’ki tradytsii u seredn’ovichnii Chekhii ta ideolohiia korolivs’koi vlady Pshemyslovychiv.” Problemy slov’yanoznavstva 53 (2003)]: 19-26.

Ранке, Леопольд фон. Римские папы в последние четыре столетия. В 2-х томах. Санкт-Петербург: Типография Н. Скарятина, 1874 [Ranke, Leopold fon. Rimskie papy v poslednie chetyre stoletiia. 2 Vols. Sankt-Peterburg: Tipografiya N. Skariatina, 1874].

Ranke, Leopold von. Deutsche Geschichte im Zeitalter der Reformation. 6 Vols. Berlin: Verlag Duncker und Humblot. 1839-1847.

___________. Geschichte Wallensteins. Kronberg: Duncker and humblot, 1978.

___________. Zur deutschen Geschichte. Vom Religionsfrieden bis zum Dreißig­jährigen Krieg. Leipzig: Duncker & Humblot, 1888.

Rechenbergi, Adami. Summarium Historiae Ecclesiasticae: in Usum Studiosae Iuventutis adornatum. Leipzig-Lipsiae: Im officina Zedleriana, 1735.

Regenvolscii, Adrianі. Systema historico-chronologicum Ecclesiarum Slavoni­carum per provincias varias, praecipue Poloniae, Bohemiae, Lituaniae, Russiae, Prussiae, Moraviae, etc. Distinctarum […]. Trajecti ad Rhenum, Waesberg: [?], 1652.

Saba, Mahmood. “Secularism, Hermeneutics, Empire: The Politics of Islamic Reformation.” Public Culture 18 (2006): 323-347.

Sandii, Christophori. Bibliotheca Anti-Trinitariorum, sive Catalogus Scrip­torum, & succincta narratio de vita eorum Auctorum. Freistadії [Amsterdam?]: Apud. J. Aconium, 1684.

Сас П.М. Витоки українського націотворення. Київ: Інститут історії України Національної акад. наук України, 2010 [Sas, P. M. Vytoky ukrayins’koho natsiotvorennia. Kyiv: Instytut istorii Ukrainy Nats. akad. nauk Ukrainy, 2010].

Sententia cuiusdam Nobilis Poloni Graecae Religionis In Šmurlo, Evgenij. Le Saint-Siege et l’Orient orthodoxe Russe. 1609-1654, 163-169. Prague: Orbis, 1928.

Скальфи Р. “Я с вами до скончания века”. Краткая история Католической церк­ви. Москва: Христианская Россия, 2000 [Skalfi, R. «Ia s vami do skonchaniia veka». Kratkaia istoriia Katolicheskoi Tserkvi. Moskva: Hristianskaia Rossiia, 2000].

Šmahel, František. Husitské Čechy. Struktury, procesy, ideje. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008.

Смолій В.А., Степанков В.С. Політична система українського суспільства в роки Національної революції XVII ст. Київ: НАН України, Інститут історії України, 2008 [Smoliy, V.A., Stepankov, V.S. Politychna systema ukraіins’koho suspil’stva v roky Natsional’noіi revoliutsii XVII st. Kyiv: NAN Ukrainy, Instytut istorii Ukrainy, 2008].

Смолій В.А., Степанков В.С. У пошуках нової концепції Визвольної війни українського народу XVII ст. Київ: Інститут історії України АН України, 1992 [Smoliy, V.A., Stepankov, V.S. U poshukakh novoіi kontseptsii Vyzvol’noi viіny ukrains’koho narodu XVII st. Kyiv: Instytut istorii Ukrainy AN Ukrainy 1992].

Смолій В.А., Степанков В.С. Українська національна революція (1648-1676 рр.) Київ: Альтернативи, 2009 [Smoliy, V. A., Stepankov, V. S. Ukrayins’ka natsional’na revoliutsiіa (1648-1676 rr.). Kyiv: Al’ternatyvy, 2009].

Суттнар Э. Христианство Востока и Запада: в поисках зримого проявления единства. Москва: ББИ, 1999 [Suttner, E. Khristianstvo Vostoka i Zapada: v poiskah zrimogo proiavleniia edinstva. Moskva: BВI, 1999].

Tazbir, Janusz. “Andrzej Węgierski – historyk słowiańskiej reformacji.” In Ars historica. Prace z dziejów powszechnych i Polski, 603-616. Poznań: Wydaw. Nauk. UAM Uniwersytet Imienia Adama Mickiewicza, 1979.

Тойнби, Арнольд Дж. Постижение истории: Сборник / Пер. с англ. Е.Д. Захарова; сост. А.П. Огурцов; вступ. ст. В.И. Уколовой. Москва: Прогресс. Культура, 1996 [Toynbi, Arnold J. Postizhenie istorii: Sbornik / Per. s angl. E. D. Zharkova; sost. A. P. Ogurtsov; vstup. st. V. I. Ukolovoy. Moskva: Progress. Kultura, 1996].

Urban, Wacław. “Andrzej Węgierski jako kaznodzieja włodawski i jego związki z Czechami.” // Odrodzenie i Reformacja w Polsce, 47 (2003): 173–175.

____________. “Epitalamia i epitafia pastorskiej rodziny Węgierskich w XVII w.” In Wesela, chrzciny i pogrzeby w XVI–XVIII w. kultura życia i śmierci. Responsibility: pod red. Henryka Suchojada. Imprint, 167-172: Warszawa: Semper, 2001.

____________. “Rola braci Węgierskich w podtrzymywaniu protestantyzmu polskiego.” In Religia, edukacja, kultura. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Stanisławowi Litakowi. Redakcija Marian Surdacki, 47-51. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2002.

Воробьева Н.Н. Проблема отношений христианской церкви и государства в Римской империи I-IV вв. в освещении отечественной историографии второй половины XIX – начала ХХ в.: Учебное пособие. Омск: Издательсво ОмГУ, 2005 [Vorobyova, N.N. Problema otnoshenii khristianskoi tserkvi i gosudarstva v Rimskoi imperii I-IV vv. v osveschenii otechestvennoi istoriografii vtoroi poloviny XIX – nachala XX v.: Uchebnoe posobie. Omsk: Izdatelstvo OmGU, 2005].

Вульфиус А.Г. Проблемы духовного развития. Гуманизм, реформация, католическая реформа. Петербург: Наука и школа, 1922 [Vulfius, A. G. Problemy duhovnogo razvitiia. Gumanizm, reformatsiia, katolicheskaia reforma. Peterburg: Nauka i shkola, 1922].

Welykyj, A. G. “Un progetto anonimo di Pietro Mohyla sull’unione della Chiesa nell’anno 1645.” Mélanges Eugene Tissérant. Città del Vaticano, Biblioteca apostolica vaticana, 3 (1964): 451-473.

Wengerscii, Andreae. Libri quatuor Slavoniae Reformatae, continens Historiam ecclesiasticam Ecclesiarum Slavonicarum, inprimis Polonicarum, Bohemicarum, Lituanicarum, Russicarum, Prussicarum, Moravicarum […]. Amstelodami: Apud J. Waesbergious, 1679.

Wilbur, Earl Morse. A History of Unita­rianism. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1945-1952. 2 Vol.

Williams, George Huntston. The Radical Reformation. Kirksville, MIS: Truman State University Press, 2000.

Wright, Robin B. “Islam and Liberal Democracy: Two Visions of Refor­mation.” Journal of Democracy 4 (1996): 64-75.

Янов А.Я. После Ельцина. «Веймарская Россия». Москва: «КРУК», 1995 [Yanov, A. Ya. Posle Eltsina. «Veimarskaia» Rossiia. Moskva: «KRUK», 1995].

__________. Россия: У истоков трагедии 1462 – 1584. Заметки о природе и происхождении русской государственности. Москва: Прогресс-Традиция, 2001 [Rossiya: U istokov tragedii 1462–1584. Zametki o prirode i proishozhdenii russkoi gosudarstvennosti. Moskva: Progress-Traditsiia, 2001].

Ясперс, Карл. Смысл и назначение истории. Москва: Политиздат, 1991 [Iaspers, Karl. Smysl i naznachenie istorii. Moskva: Politizdat, 1991].

Заборовский Л.В. Россия, Речь Посполитая и Швеция в середине XVII в.: Из истории международных отношений в Восточной и Юго-Восточной Европе. Москва: Наука, 1981 [Zaborovskii, L. V. Rossiia, Rech Pospo­litaia i Shvetsiia v seredine XVII v.: Iz istorii mezhdunarodnykh otnoshenii v Vostochnoi i Iugo-Vostochnoi Evrope. Moskva: Nauka, 1981].

Жукотский В., Жукотская З. “Реформация как универсалия культуры: перекличка эпох и поколений.” В Жукотский В.Д, Жукотская З.Р. Русская Реформация ХХ века: статьи по культурософии советизма. Москва: Новый хронограф, 2008 [Zhukotskiy, V., Zhukotskaya, Z. “Reformatsiia kak universaliia kultury: pereklichka epoh i pokolenii.” In Zhukotskiy, V. D., Zhukotskaya, Z. R. Russkaia Reformatsiia XX veka: stat’i po kulturosofii sovetizma Moskva: Novyi hronograf, 2008]: 4-52.

Жуковський, Аркадій. Петро Могила і питання єдності церков. Париж: Український вільний університет, 1969 [Zhukovs’kyi, Arkadii. Petro Mohyla i pytannia ednosti tserkov. Paryzh: Ukraiins’kyi vil’nyi universytet [b.v.], 1969].


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Вікторія ЛЮБАЩЕНКО

THEOLOGICAL REFLECTIONS: EURO-ASIAN JOURNAL OF THEOLOGY

ISSN 2521-179X (Online), ISSN 2415-783X (Print)