DOI: https://doi.org/10.29357/2521-179X.2020.24.8

Renewing Discipleship in Today’s Evangelical Community as a Return to the New Testament Ideal

Vitalii STANKEVYCH

Abstract


This article examines the possibility of renewing the evangelical ecclesiological community through the renewal of discipleship as the New Testament ideal. Evangelical theologians generally agree that modern Christian society and society as a whole require some kind of renewal. Increasingly, renewal is understood as a return to biblical ideals. One of these ideals is discipleship. New Testament discipleship should be regarded as a holistic phenomenon, the ideal of which is the example of the disciples’ training as left to us by Jesus Christ. At present, by Christian discipleship is meant various practices related to the idea of a teacher-student relationship. In general,

the idea of a return to interpersonal relations in the context of discipleship is what the church can offer society in the postmodern era. The article presents the reasoning of attempts to renew the church community through the renewal of New Testament discipleship. The grounds for updating the modern church community are given. The main features of New Testament discipleship in the context of the relationship between Jesus and the disciples are presented. In addition, examples of the implementation of New Testament discipleship in two Ukrainian evangelical communities are offered.

To restore discipleship, transformation within the church is necessary. An analysis of modern discipleship practices found that, on the one hand, the church is not ready for reform, although it is necessary, and, on the other hand, it is in search of an alternative. A return to holistic New Testament discipleship is possible with a systemic reform of the evangelical church. It is necessary to bring about a revival of empathy, which is preceded by the restoration of interpersonal relations as an indicator of true membership in the ekklesia.


Keywords


tradition, renewal, discipleship, evangelical community, New Testament ideal.

References


Бібліографія

Галлати, Р. Возрастание: как быть учеником, который взращивает учеников. Луцьк: Християнське життя, 2015.

Говорун, К. Мета-еклезіологія: хроніки самоусвідомлення. Київ: Дух і літера, 2018.

Заватски, В. «Контекст постсоветского православия». В Новые горизонты миссии, Т. 1. Черкассы: Коллоквиум, 2015.

Інтерв’ю з Є. Проніним. Втілення учнівства в контексті церковного служіння. Телефон, 2019 р.

Інтерв’ю з В. Омельчуком. Втілення учнівства в контексті церковного служіння. Телефон, 2019 р.

Макінтайр, Е. Після чесноти. Дослідження з теорії моралі. Київ: Дух і літера, 2002.

Омельчук, В. 52 темы для домашних групп. Луцьк: Християнське життя, 2013.

Подорожній, Юрій. «Діалог церкви і суспільства в сучасній українській теології». Дисертація кандидата філософських наук, НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2018.

Пронин, Елесей. Ученик: предназначение, призвание, потенциал. Львів: УБТС, 2018.

Пэтти, Стив. Взгляд на богословское образование в странах Центральной и Восточной Европы. Коростень-Ирпень-Киев: Триада С, 2016.

Санников, С., ред. Славянский библейский комментарий. Современная евангельская перспектива. ЕААА. Київ: Книгоноша, 2016.

Серль, Джошуа. Богослов’я у постхристиянському світі. Сучасна протистанська теологія. Київ: Дух і літера, 2020.

Станкевич, Віталій. «Богослов’я цілісного учнівства та його імплементація в сучасній церковній спільноті». Богословские размышления, вып. 23 (2019 г.): 79–100.

———. «Екзегетичний вимір і богословське осмислення учнівства в синоптичних Євангеліях». Богомыслие, вып. 24 (2019 г.): 30–41.

———. «Осмислення новозавітного ідеалу учнівства в контексті суспільної, християнської та освітньої кризи». Практична філософія, вып. 2 (2018 г.): 151–58.

Сьорл, Д., и М. Черенков. Будущность и надежда. Миссия, богословское образование и преобразование постсоветского общества. Черкассы: Коллоквиум, 2015.

Флюгрант, С. «Второе послание к Тимофею». В Славянский библейский комментарий. Современная евангельская перспектива, ЕААА. Київ: Книгоноша, 2016.

Халл, Б. Пастор, воспитывающий учеников. СПб.: Шандал, 2001.

Хенгель, Мартин, и Анна Мария Швемер. Иисус и иудаизм. Москва: ББИ, 2016.

Хендерсон, М. Класс Джона Уэсли: как делать учеников. М.: Триада, 2006.

Черенков, М. «Глобальное (пост)секулярное общество как контекст и предмет миссиологии». В Новые горизонты миссии, Т. 1. Черкассы: Коллоквиум, 2015.

Bibliography

Gallatı, R. Vozrastanıe: kak byt ýchenıkom, kotoryı vzraıvaet ýchenıkov. Lýtsk: Hrıstııanske jıttıa, 2015.

Govorýn, K. Meta-eklezіologіıa: hronіkı samoýsvіdomlennıa. Kyıv: Dýh і lіtera, 2018.

Zavatskı, V. «Kontekst postsovetskogo pravoslavııa». V Novye gorızonty mıssıı, T. 1. Cherkassy: Kollokvıým, 2015.

Interviu z Ye. Proninym. Vtilennia uchnivstva v konteksti tserkovnoho sluzhinnia. Telefon, 2019 r.

Interviu z V. Omelchukom. Vtilennia uchnivstva v konteksti tserkovnoho sluzhinnia. Telefon, 2019 r.Makіntaır, E. Pіslıa chesnotı. Doslіdjennıa z teorії moralі. Kyıv: Dýh і lіtera, 2002.

Omelchýk, V. 52 temy dlıa domashnıh grýpp. Lýtsk: Hrıstııanske jıttıa, 2013.

Podorojnіı, Iýrіı. «Dіalog tserkvı і sýspіlstva v sýchasnіı ýkraїnskіı teologії». Dısertatsіıa kandıdata fіlosofskıh naýk, NPÝ іm. M.P. Dragomanova, 2018.

Pronın, Eleseı. Ýchenık: prednaznachenıe, prızvanıe, potentsıal. Lvіv: ÝBTS, 2018..

Pettı, Stıv. Vzglıad na bogoslovskoe obrazovanıe v stranah Tsentralnoı ı Vostochnoı Evropy. Korosten-Irpen-Kıev: Trıada S, 2016.

Sannıkov, S., red. Slavıanskıı bıbleıskıı kommentarıı. Sovremennaıa evangelskaıa perspektıva. EAAA. Kıїv: Knıgonosha, 2016.

Serl, Djoshýa. Bogoslov’ıa ý posthrıstııanskomý svіtі. Sýchasna protıstanska teologіıa. Kyıv: Dýh і lіtera, 2020.

Stankevych, Vіtalіı. «Bogoslov’ıa tsіlіsnogo ýchnіvstva ta ıogo іmplementatsіıa v sýchasnіı tserkovnіı spіlnotі». Bogoslovskıe razmyshlenııa, vyp. 23 (2019 g.): 79–100.

———. «Ekzegetıchnıı vımіr і bogoslovske osmıslennıa ýchnіvstva v sınoptıchnıh Єvangelіıah». Bogomyslıe, vyp. 24 (2019 g.): 30–41.

———. «Osmıslennıa novozavіtnogo іdealý ýchnіvstva v kontekstі sýspіlnoї, hrıstııanskoї ta osvіtnoї krızı». Praktıchna fіlosofіıa, vyp. 2 (2018 g.): 151–58.

Sorl, D., ı M. Cherenkov. Býdýnost ı nadejda. Mıssııa, bogoslovskoe obrazovanıe ı preobrazovanıe postsovetskogo obestva. Cherkassy: Kollokvıým, 2015.

Flıýgrant, S. «Vtoroe poslanıe k Tımofeıý». V Slavıanskıı bıbleıskıı kommentarıı. Sovremennaıa evangelskaıa perspektıva, EAAA. Kyıv: Knıgonosha, 2016.

Hall, B. Pastor, vospıtyvaıýıı ýchenıkov. SPb.: Shandal, 2001.

Hengel, Martın, ı Anna Marııa Shvemer. Iısýs ı ıýdaızm. Moskva: BBI, 2016.

Henderson, M. Klass Djona Ýeslı: kak delat ýchenıkov. M.: Trıada, 2006.

Cherenkov, M. «Globalnoe (post)sekýlıarnoe obestvo kak kontekst ı predmet mıssıologıı». V Novye gorızonty mıssıı, T. 1. Cherkassy: Kollokvıým, 2015.




Copyright (c) 2020 Vitalii STANKEVYCH

THEOLOGICAL REFLECTIONS: EURO-ASIAN JOURNAL OF THEOLOGY

ISSN 2521-179X (Online), ISSN 2415-783X (Print)